linneas lyckokakor

Min bakblogg är jag samlar alla favoritrecept!

KLASSISKA BROWNIES

Kategori: Mjuka kakor

Idag slängde jag ihop en plåt med brownies, SÅ goda. Några landade hos min syster yster som vart sjuk ett tag och vad behöver man om inte lite kakor för att må bättre? Helt klart en kanonkur mot alla åkommor! Resten behåller jag här hemma...Till detta superenkla och goda receptet behöver du:

100 g mörk choklad, grovt hackad

175 gram smör

325 g socker

130 g mjöl

3 ägg

florsocker, att dekorera med

En bakplåt med måtten 33 x 23 x 5 cm, klädd med bakplåtspapper

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Lägg choklad och smör i en värmetålig skål ovanpå en kastrull med sjudande vatten (skålens botten får inte vidröra vattnet). Låt ingredienserna smälta samman till en slät smet.

3. Ta bort kastrullen från värmen. Rör först ned sockret ordentligt och sedan mjölet. Tillsätt sedan äggen och rör smeten  slät och tjock.

4. Häll smeten i den förberedda bakplåten och grädda i cirka 30-35 minuter, eller tills ytan börjar spricka men kakan fortfarande är mjuk i mitten. Låt den inte stå inne i ugnen för länge, då kan kanterna lätt bli hårda. När kakan har kallnat kan du skära upp den i bitar och pudra med florsocker.
Själv skär jag dom gärna i lite mindre bitar.. desto fler kan du äta!

MUMS!

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Vilken kul blogg Linnea :) Och så skoj att du kom förbi!

    2012-11-24 | 02:01:46
    Bloggadress: http://lillaelias.blogg.se/

Kommentera inlägget här: